De val is gestopt
Gisteren schreef Oilexpeer dat er geen grote (>5 miljoen vaten) voorraadstijging in de VS moest komen. Dat is ook niet gebeurd. De EIA kwam met de volgende getallen;
- Olie + 1,9 miljoen vaten
- Benzine + 0,2 miljoen vaten
- stookolie/diesel + 3,8 miljoen vaten
Doorzet raffinaderijen steeg van 76,1% naar 81,6%.
Olievoorraad VS stijgt beetje. De markt vindt deze cijfers bemoedigend en rekende blijkbaar op grotere toenames. Oilexpert had eerder een daling verwacht, immers de raffinaderijen werken weer en zou de vraag dus flink hoger moeten liggen dan in de vorige weken. Een toename van de olievoorraad stelt Oilexpert dan vandaag nog niet gerust.
De weg omhoog, nog niet
Vandaag was de weg duidelijk omhoog:

Na een verdere daling gisterenavond begon de olieprijs iets te herstellen en je ziet om 15.30 uur bij de bekendmaking van de olievoorraden door de EIA een 2e stijging doorzetten. Dat de voorraad destillates toeneemt is logisch, immers een deel van de onverkoopbare kerosine wordt bij de diesel geblend. Dat de benzinevoorraad nauwelijks gestegen is is een teken, zie eerdere berichten deze week van Oilexpert, dat men in de VS steeds meer rijdt met eigen vervoer. Dat de olievoorraden niet dalen is daarom best vreemd. Maar het kan zijn dat er een naijlend effect optreedt van de koude periode en raffinaderijen olie uit eigen tanks halen of er toch wat minder boten geladen zijn omdat raffinaderijen eerst zekerheid wilden over hun opstart.
Kortom, het lijkt erop dat we terugkeren naar de situatie van voor de extreme kou in Texas. Ondertussen ligt de olievoorraad nu op 502 miljoen vaten en daar moet nog 40 miljoen vaten af willen we richting 5-jarig gemiddelde. Dat gaat minimaal 2 maanden duren. Volgende week moet de olievoorraad echt met 5 miljoen vaten of meer omlaag, anders zal de huidige bescheiden opleving stokken.
Blokkade Suezkanaal
Containerschip “Ever Given” is door een windvlaag dwars vast komen te liggen in het Suezkanaal. Het is normaal al een mierenhoop, maar nu nog net iets meer;

Gevolg minimaal 2 weken vertraging in opvolgende verschepingen (consecutieve voyages). Waarschijnlijk ook oplopende vrachttarieven. Beleggers doe je voordeel hiermee voor de komende dagen!
Olievoorraad VS stijgt beetje, maar Oilexpert denkt dat de blokkade een grotere rol speelt bij de prijsstijging van vandaag. Eens kijken hoe snel dit schip vlot getrokken kan worden. Meestal moet er eerst 1000-en liters brandstof uit de tanker gepompt worden om een lostrek actie succesvol te maken. De komende dagen worden spannend wat dat betreft.
Nu weer instappen?
Oilexpert wacht even af. Even zien hoe snelde blokkade in het Suez kanaal opgelost is en hoe de markt hierop reageert. 1 zwaluw maakt in deze markt nog zeker geen zomer. Oilexpert wilde vandaag aandelen Slumberger kopen, maar de prijs steeg te hard. Oilexpert wacht een beter moment af.
Samenvattend
De stijging van vandaag is bemoedigend, maar te vroeg om te spreken van een ommekeer. OPEC+ blijft tot eind april haar productie beperken en dat zou een tekort moeten opleveren van tussen de o,5 en 1 miljoen vaten/dag. Laten we uitgaan van een daling van de olievoorraden in de VS van gemiddeld 3 miljoen vaten, dan zitten we tweede helft juni op het 5 jarig gemiddelde. In combinatie met de lockdown die in juli afgebouwd gaan worden (o.a. Nederland, Duitsland) kan dit HET moment worden voor een echte stijging van de olieprijs. Oilexpert wacht komende week af en op dips worden nieuwe olieaandelen aangeschaft.