Komt de mobiliteit op gang?
Gisteren waarschuwde Oilexpert al. “Een toename van de olievoorraad stelt Oilexpert dan vandaag nog niet gerust”. En “Oilexpert wacht komende week af en op dips worden nieuwe olieaandelen aangeschaft.”
Het gaat allemaal om het geloof of er in de 2e helft van 2020 een toename van mobiliteit komt. Denemarken wacht nog 3 weken met bijv. de verdere vaccinatie met AstraZeneca. Dit soort berichten zorgt voor extra twijfel, logisch. Wacht met het innemen van nieuwe posities. Eerst moet de olieprijs uitbodemen.
Natuurlijk is vandaag de daling groot (-5%), maar niet gebaseerd op olievraag en aanbod. Beleggers worden zenuwachtig en verkopen. Dit was het plaatje van vandaag (WTI olie):

Je ziet de versnelde daling net na 14.30 uur, opening beurzen VS. Geen vallende messen pakken!
Wat te doen?
Als belegger blik je vooruit, niet zenuwachtig worden. OPEC+ wel, want die kwam vandaag direct met het nieuws dat ze desnoods ook in mei niet hun olieproductie opvoeren. Libië kan nog maar 150.000 vaten/dag richting eind 2021 extra exporteren en Iran gaan voorlopig niet onder de boycot vandaan komen. Dus qua aanbod ziet het er goed uit. Maar de vraag MOET eerst omhoog.
Nu is de hectiek vooral; hoe lang gaat dit duren? Dagen of weken? Niemand weet het. Wel worden nu tankers achteruit gesleept om zo om te kunnen varen. De aandelen van de olietanker bedrijven doen het slecht omdat men bang is dat de ligdagen (demurrage) niet (geheel) doorbelast kunnen worden aan klanten. Er is hier sprake van Force Majeure situatie. Shipowners liggen nu stil en die rekening komt dus eigenlijk voor eigen rekening.
Afwachten dus. Waarschijnlijk zal de verstoring van toevoer van olie leiden tot minder olieproductie in SA (landtanks raken vol) en zullen raffinaderijen extra volumes uit lokale opslagtanks moeten boeken Dit omdat de tanker die hun volume aan boord heeft pas dagen later aan zal komen. Wat wel tot gevolg zal hebben dat olievoorraden in opslagtanks juist extra zullen afnemen.
Suez blokkade leidt tot extra onzekerheid
Wat de exacte gevolgen zijn hangt echt af van de duur van de blokkade. Oilexpert gokt hier niet op. Sommige media praat al over minimaal een week vertraging . Maar waarop dat gebaseerd is wordt niet vermeld.

Wat je wel ziet is een enorm opstopping aan beide zijden van het Suezkanaal. Beneden de boten die o.a. geladen zijn met olie en boven de boten die willen gaan laden. Dan blijkt maar weer hoe kwetsbaar de logistiek van olie is. En dan hebben we het nog niet over de straat van Hormuz.
Oilexpert blijft de situatie nauw volgen en ziet koopkandidaten als Schlumberger. Inderdaad weer goedkoper vandaag. Misschien nog iets verder dippen en dan oppakken. Total idem. Exxon Mobil ook. En Vopak. Oilexpert heeft een call optie juni ’21 op Vopak. Oilexpert denkt eraan een tweede optie te kopen. Het koersdoel van Vopak is weer verhoogd vandaag, naar Euro 54. Helaas nog niet vertaald in een echte prijsstijging. Maar voor de expiratiedatum in juni kan nog veel gebeuren. Oilexpert geeft de moed hier zeker niet op.