Vandaag een rustige handelsdag. De kou in de VS heeft weinig impact. Enerzijds produceren ze nu tijdelijk minder olie, anderzijds wordt en veel minder gereden en gevlogen. De olieprijs beweegt mee met goed/slecht nieuws uit China. En komen er cijfers over slachtoffers, besmettingen e.d. is het dan een getal waar je überhaupt waarde aan moet hechten. Waarschijnlijk niet. China zal zeer waarschijnlijk kiezen voor versoepeling richting haar bevolking en met het oog op alle economische “uitdagingen”. China heeft stimulering maatregelen aangekondigd voor groene investeringen, woningbouw, aankoop duurzame productiemiddelen door burgers. Alles met het doel de interne consumptie flink te verhogen. De fabrieken moeten voluit kunnen gaan draaien, er moet meer geld binnenkomen na ruim 2 jaar Corona. Wanneer Europa en de VS een recessie kunnen voorkomen en de koopkracht op peil blijft heeft China de mogelijkheid nu het momentum te pakken. Een ontoelaatbaar aantal Covid doden kan er toe leiden dat China toch op de handrem moet trekken. Dus wees niet te optimistisch. Er zijn momenteel nog veel onduidelijkheden.
Nio heeft een winstwaarschuwing afgegeven, Tesla heeft problemen in China. 2022 was geen goed jaar voor bouwers van elektrische wagens. Iedereen kijkt reikhalzend uit naar 2023. Toch lijkt het onwaarschijnlijk dat 2023 een top jaar voor hen wordt. Elektrisch rijden komt eraan, maar op de korte termijn zijn de EV’s duur, de productieaantallen te laag en vormt de verminderde wereldwijde koopkracht plus economische vooruitzichten ervoor dat de burger voorzichtig is. Grote uitgaven worden doorgeschoven, eerst zien dat de inflatie minder wordt, beurzen vertrouwen tonen en de wereldeconomie aantrekt. Dan zijn we zo 6-9 maanden verder.
Abonnees lees hieronder meer (scroll naar beneden, NIET KLIKKEN!).