• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst

www.oilexpert.nl

  • Start
  • olie
    • Laatste olienieuws
    • actuele olieprijs
    • Eerder verschenen olienieuws
    • Technische analyse grafiek
    • Oliekennis
      • Olieaandelen
      • Oliemarkt
      • Olieproducerende landen
        • OPEC Landen
        • Non-OPEC Landen
      • Olietrading
      • Vision2030
    • Beleggen in olie
      • Beleggingsresultaat
      • Praktisch beleggen in olie
        • Aandelen
        • Opties
        • Hefboomproducten
      • Beginnende beleggers
      • Ervaren beleggers
  • LNG
    • LNG nieuws
    • LNG Kennis
    • Beleggen in LNG
      • Beleggingsresultaat LNG
  • Waterstof
    • Waterstof nieuws
    • Waterstof kennis
    • Beleggen in waterstof
      • Beleggingsresultaat waterstof
  • Diensten
    • Abonnementen
    • 500% Renewable Race
      • Uitleg 500% Renewable Race
      • 10 stappenplan 500% Renewable Race
      • Portefeuille 500% RR
      • Nieuwsberichten 500% RR
      • Digizines 500% RR
    • Training succesvol beleggen in olie
    • Podcasts
  • Voor abonnees
    • Veelgestelde vragen
  • Over Oilexpert
    • Stappenplan beleggen Oilexpert
  • Inloggen
Je bent hier: Start » Hectische Hemelvaartsdag(2)

Hectische Hemelvaartsdag(2)

Gepubliceerd om 20:29 uur op 13 mei 2021 door Oilexpert

Kijk ook even naar CO-2 opslag video op het YouTube Oilexpert kanaal. Oil Majors gaan hier geld mee verdienen. Kijk met name naar de Oil Majors die hiermee nu aan de slag gaan. Veel kijkplezier.

Video:

Vanochtend bleek dat de beurzen en de olieprijs een flinke tik kregen/ De WTI prijs zit nog maar net boven de $63/vat. Weer een poging om precies 15.30 uur de olieprijs te laten herstellen, maar vandaag lukt dat niet. Zie de technische grafiek op de site die vanochtend is bijgewerkt, dat olie zich in een neerwaarts trendkanaal bevindt. En het is wachten op goed nieuws. Of vanuit India, of vanuit meer mobiliteit.

Hectische Hemelvaartsdag

Inflatiespook terug in de kast

Het verlies van gisteren is nog niet helemaal goed gemaakt, maar de Dow herstelt zich vandaag sterk. Zo snel kan de stemming wisselen. Exact hetzelfde bij de AEX.

de DOW volatiel

De Fed probeert de markt te kalmeren en zegt in te grijpen indien nodig. De angst zit hem met name in niet dat een snelle versnelling naar vraag van producten en diensten inflatie kan doen laten toenemen. En tel daarbij op de angst dat de lonen omhoog moeten omdat er een enorm tekort is aan personeel. Maar is dat blijvend?

Veel vacatures, weinig animo

Oilexpert is geen econoom, maar de volgende cijfers geven wel wat aan. Op dit moment zijn er 8.1 miljoen vacatures. Geen mensen te vinden. Waarom niet? Omdat die thuis zitten met een uitkering van de staat. We hebben het over 16.9 miljoen mensen die een uitkering krijgen. Naar verwachting zal midden juni iedereen weer aan de slag kunnen, lockdown’s voorbij. Dan worden ook deze uitkeringen stopgezet, namelijk begin september. Wanneer de helft dan de huidige “thuiszitters” gedwongen wordt te gaan werken is het banenprobleem snel opgelost. Het is nu mei, maar over 3 maanden hebben veel mensen een baan nodig en dan is het toch echt zaak nu alvast te gaan solliciteren. Nu is er maar een zeer beperkte afname van de mensen die nog van de steun gebruik maken, vorige week 40.000 mensen, maar dit cijfer zal toenemen en anderen tot actie aanzetten. In de VS is niet een vangnet zoals wij die in Nederland kennen. Men verwacht dan ook binnen enkele weken dat het aantal vacatures af gaat nemen. Dus op basis van deze cijfers zal de inflatie mee kunnen vallen, in ieder geval dat er geen tekort is aan personeel voor de bedrijven in de VS.

Zien we de effecten van meer mobiliteit?

De luchtvaartsector wordt zeer goed bijgehouden. Veel betrouwbaardere cijfers dan de mobiliteit met auto’s. Dus laten wee eens kijken naar het aantal personen dat nu vliegt in de VS.

Olievraag kerosine neemt toe

De bovenste grijze lijn geeft het aantal dagelijkse getelde passagiers in 2019. een normaal jaar. In 2020, de bruine lijn, zien we midden maart een dramatische val en herstelt het vliegverkeer richting de 1 miljoen persoenen/dag. De Blauwe lijn geeft 2021 weer en we zien sinds begin februari een flink stijle lijn naar boven. Trekken we deze lijn door naar de toekomst, dan kunnen we verwachten dat we in augustus op het niveau van 2019 zitten. En dat zit je nog maar circa 5% achter 2020 (indien er geen Corona geweest was). Dus ja, we zien de positieve effecten van de mindere lockdown’s op het vliegverkeer in de VS.

Fragiele balans 2021

Bovenstaande geeft aan de inflatieangst wellicht te hoog wordt ingeschat. De ingezette toename van mobiliteit is een feit, wat ook hoopgevend is voor verder economisch herstel. De vraag naar olie kan van 93 miljoen vaten/dag in q1 2021 naar 99,6 miljoen vaten/dag eind 2021. Toename van 6,6 miljoen vaten. Als Iran erbij komt meet 1,5 miljoen vaten als gevolg van een atoomakkoord kan er 1,5 miljoen vaten/dag bijkomen. In India kan Corona de vraag naar olie met 1,1 miljoen vaten doen afnemen.

Dan komen we op volgend plaatje;

Olieproductie Opec+

Nu zien we dat de ruimte tussen de blauwe lijn en de bruine (geen atoomakkoord), of tussen de groene lijn en de bruine (wel atoomakkoord) nog steeds Saudi Arabië de ruimte geeft extra te produceren, met haar overige OPEC leden. Zelfs met extra productie vanuit Libië is er zonder extra olieproductie door OPEC+ nog een tekort aan olie in 2021.

Olievoorraden terug naar 5-jaars gemiddelde

Het rechterplaatje hierboven geeft de ontwikkeling weer van de olievoorraden in de VS. Naar verwachting in juli op, of zelfs onder het 5-jaars gemiddelde. En laat OPEC+ momenteel tot eind juni ’21 afspraken gemaakt hebben. Gezien bovenstaande heeft OPEC+ dus alles in eigen handen. Midden juni, wanneer ze zullen beslissen hoe groot in kwartaal 3 2021 hun olieproductie gaat zijn, weet OPEC+ in hoeverre de olievoorraden daadwerkelijk op/onder het 5-jaars gemiddelde zit en de voortgang van de vaccinatieprogramma’s. California geeft bijv. aan 15 juni volledig open te gaan, de UK 21 juni. Kortom bij gematigde toename van de olieproductie door OPEC+ lijkt het er sterk op dat zij de prijs van olie kan bepalen. De recente geschiedenis heeft laten zien dat een beperking van 15-20% op haar olieproductie leidde tot een prijsstijging van $40/vat (WTI) in sept ’20 naar nu $63/vat (ruim 50%).

olieprijs 2021

Terugkijken is dit een niveau dat tussen de $55-60/vat niet alleen mogelijk is, maar ook geen probleem vormt voor bedrijven. Oilexpert gaat ervan uit dat de huidige olieprijs in 2021 gehandhaafd kan blijven met de al getoonde discipline van OPEC+.

Categorie: Olie nieuws, premium_olie_content

Wil je regelmatig nieuws over de oliemarkt ontvangen?
Schrijf je in op de nieuwsbrief van Oilexpert.

Privacybeleid

Footer

Contactgegevens

  • OILEXPERT
  • Bouwlust 8
  • 2381GD Zoeterwoude
  • info@oilexpert.nl
  • KVK 69028605
  • Vestigingsnr. 000039365999

 

 

© 2023 oilexpert.nl * Algemene voorwaarden * Privacy * Disclaimer