Van een paar dagen tot 2 weken
Afgelopen dinsdag liep Ever Given aan de grond. Een storm van ruim 40 knopen met daarbij ook nog zand. Inderdaad een echte zandstorm. Het is bijna altijd een combinatie van slechte zaken die tot dit soort “rampen” leidt. In de luchtvaart, maar ook in de scheepvaart .
Ever Given het gesprek in de oliemarkt. Kenner, Boskalis-topman Peter Berdowski, geeft aan dat begin deze week het lostrekken gaat gebeuren. Enerzijds het lichter maken van het schip door brandstof en ballastwater eruit te pompen. Anderzijds zand weg te zuigen bij de boeg. En met opkomend tij komt er extra 40-50 cm water in het Suezkanaal en hopelijk kan die combinatie zorgen voor succes. Lukt dit niet dan komt er een kraan die 400 ton kan tillen en worden containers afgeladen. Dat gaat wel voor minmaal een week vertraging zorgen.
Het probleem met de Ever Given kan ook nog dit weekend opgelost worden, alles lijkt mogelijk.

Vrachttarieven 50-100% omhoog
Oilexpert schreef dit afgelopen donderdag “Waarschijnlijk ook oplopende vrachttarieven. Beleggers doe je voordeel hiermee voor de komende dagen!”. Hopelijk heb je hierop gehandeld. Dit zijn de olietanker aandelen:
- STNG.
- SFL.
- NAT.
- TNK.
- DHT.
- JGECX.
- OSG.
- INSW.
Op dit moment varen de meeste schepen al om Afrika heen. Dat duurt 10 dagen langer, maar klanten willen hun producten. Die kosten zijn voor de scheepseigenaren. Met wat geluk kunnen ze daarna weer gewoon door het Suezkanaal terug. De impact van dit voorval op de olieprijs is kortstondig. Het zal geen maand gaan duren.
De markt wordt ook “gek” gemaakt
Als trader ken ik dit “spelletje” maar al te goed. Hoe verdienen traders dan nu hun geld?Door het afsluiten van time-swaps. Klant A wacht nu tevergeefs op zijn lading olie, door de stremming bij het Suezkanaal. De klant gaat in de markt rondbellen. Komt erachter dat de prijs van olie nu 5% hoger ligt dan gisteren. Die prijs wil hij niet betalen. Hij belt een bevriende trader en maakt een time-swap. De trader levert NU klant A op $60/vat, en deze trader krijgt LATER (bijv. mei’21) de vertraagde levering van klant A op $59/vat. Dus de trader verdient circa $1/vat keer het volume dat geswapped (geruild) is.
Daarnaast jagen de oliehandelaren de prijs verder omhoog door de kopers te vertellen dat ze nauwelijks nog olie in voorraad hebben. Valt niet te controleren. Maar….als hoge uitzondering…..kunt u geachte klant toch nog ietsje pietsje volume kopen….en de prijs mag je raden. Elke kleine pluk die weer verkocht wordt kent een hogere prijs. En vervolgens wordt er nog meer verkocht dan de trader werkelijk in bezit heeft. Hij gaat dus short.
Op het moment dat hij bij geen van zijn kopers meer een vraag naar extra olie krijgt, gaat hij juist de andere kant op en probeert de markt naar beneden te “trappen”. Hij biedt al zijn klanten goedkopere olie aan en de klanten kopen niets meer, immers die worden “platgebeld” met aanbiedingen. Zo verdient hij weer geld. Immers hij heeft onlangs zijn laatste verkopen op een vaste prijs (bijv. $61/vat voor mei ‘2021 levering) verkocht en kan over 3 weken op de markt olie voor dit volume op bijv. $57/vat terugkopen voor levering mei’21. Winst $3/vat ($60 verkocht, $57 gekocht).
Oliemarkt in backwardation
Hierbij zijn de olieprijzen in de verdere toekomst goedkoper dan de huidige. Logisch, immers NU is er een tekort aan olie doordat volgeladen tankers later dan verwacht bij opslagterminals/klanten komen. Zie het plaatje hieronder.

Des te langer de blokkade duurt des te sterker gaan april (Cash) en mei in prijs stijgen.
Oilexpert wil beleggers nu even waarschuwen. Stap je nu in, of ben je al ingestapt, blijf het nieuws heel goed in de gaten houden. Traders zullen de markt a.s. maandag en dinsdag proberen omhoog te praten. Alle ogen zullen gericht zijn op Boskalis. Pak je winst zodra er “bemoedigend” nieuws komt over het vlottrekken. Of pak direct je winst a.s maandag.
Ever Given het gesprek in de oliemarkt. Maar pas op. De winst van ervaren traders is het verlies van onervaren traders. De onervaren traders denken dat de olieprijs alleen omhoog kan, immers er is een tekort aan olie. Nee, er is geen gebrek aan olie, SA produceert gewoon olie en die gaat hun opslag in. Per saldo verandert er niets aan de olievoorraden (voorlopig). De logistiek is nu ontregeld en kopers die nu opeens in de markt moeten bijkopen worden “geschoren”. Die hebben dikke pech. Je zult zien dat “opeens” de oliemarkt gaat draaien en dan moet je razendsnel wegwezen. Ik heb het dan over opties/hefboomproducten/futures. Aandelenbezitters kunnen gewoon rustig blijven zitten.
Oliemarkt algemeen
De verwachting is dat OEPC+ in mei ook gaat beperken, hoeveel is nog niet duidelijk. Er zijn nog wat vergaderingen te gaan. Afstemming met Rusland is ook nodig. Vrijdag werd men weer wat optimistischer door extra vaccins die in Nederland geproduceerd gaan worden. En zo regeert de waan van de dag. Al met al is de olieprijs 1 week onder de $60/vat gezakt (WTI) en zal dit de kwartaal 1 ’21 resultaten van de Oil Majors nauwelijks raken. Oilexpert verwacht daarom aantrekkende koersen van de Oil Majors.