Terwijl de aardgasprijzen in Europa eerder dalen dan stijgen, stijgt de aardgasprijs in de VS op het koudere weer. We moeten nog maar zien of wij een echte winter gaan krijgen in Europa, in de VS is de eerste plaagstoot al uitgedeeld.
Het gaat ook eigenlijk niet meer om deze winter wanneer het op Europa aankomt. De aardgasvoorraden zijn voldoende aangevuld (>95%). Een koude winter is nog geen probleem, omdat de vraag naar LNG met name in China minder is dan verwacht en Chinese ladingen hierdoor gemakkelijk en met hoge winsten uitgeruild kunnen worden.
Het vullen van de aardgasvoorraad voor winter 2023/2024 is wel spannend. Ook hier zullen de eerste volumes niet leiden to excessen, de laatste volumes wel, wanneer China toch soepeler omgaat maar haar lockdowns. Dat is de verwachting.
LNG focusaandelen
Oilexpert verwacht met name dat de LNG shipping-aandelen het goed gaan doen in 2023. Immers de pijpleidingen Nordstrom 1 en 2 zijn voorlopig minimaal 1 jaar buiten gebruik en zelfs bij reparatie gaat daar voorlopig geen aardgas door naar Europa. Zo snel is Europa de inval van Rusland niet vergeten. En zo snel zal er zeer waarschijnlijk geen vredesakkoord zijn. Dan moet deze 110 miljard cbm pijpleiding-aardgas vervangen worden door SCHEEPS ladingen. Gemiddeld 170.000 cbm in een lng-tanker, dus dat zijn in een jaar extra 660 bewegingen die nodig zullen zijn om di volume van laadplaats tot loshaven mogelijk te maken. Een enorme extra druk op de bestaande LNG tankervloot.
De LNG-markt in Europa zal voorlog zwak blijven tot de er echt winters weer komt. Er is voldoende aardgas in voorraad en voldoende handelaren die snel LNG richting Europa kunnen sturen. Voorlopig liggen er nu LNG schepen volgeladen te wachten om te lossen, of wachten op hogere marktprijzen.
LNG producenten



LNG shipping aandelen


